19 Paź

MÓZG – poza obszarem zainteresowań?

(0)

Najwyższy czas, napisać porządną instrukcję obsługi mózgu. Zasadniczo o pozostałych organach stosunkowo dużo i dobrze się edukuje. Koncerny produkujące kwas acetylosalicylowy z przyjemnością edukują o tym jak działa układ krwionośny, na czym polega odkładanie się blaszek miażdżycowych, itd. Producenci leków na wątrobę, chętnie tłumaczą funkcje oraz anatomię wątroby, w obrazowy sposób pokazują jak wątroba neutralizuje toksyny, jak wpływa na trawienie i wiele innych życiowych funkcji. Właściwie każdy narząd ma swoich edukatorów, głównie w postaci wspomnianych już koncernów farmaceutycznych. Zdrowie w naszych czasach jest ogromną wartością i sporo można tym zarobić. A mózg?

No właśnie. Jeśli już koncerny zajmują się czymś blisko mózgu to jest to zazwyczaj problematyka uśmierzania bólu. Czasami możemy nabyć środki na pamięć, ale bez wgłębiania się w to czym ta pamięć jest i jak niby ten środek działa. Zdarza się, że ktoś napisze jakiś artykuł po łebkach traktujący o mózgu. Jest w nim mnóstwo liter, ale bardzo mało treści, za to cała masa błędów i mocno już nieaktualnych danych. Tak jakby nikogo ten temat w ogóle nie interesował i nikomu nie chciało się przykładać. Nawet jak przegląda się podręczniki medycyny to temat neurologii, przynajmniej zagadnienia podstawowe traktowane są bardzo po macoszemu. Podobnie sytuacja wygląda na studiach psychologicznych. Biologiczne mechanizmy zachowania, czy psychofizjologia omawiane są na kursach o bardzo małej ilości godzin dydaktycznych, brakuje czasu na ćwiczenia, a udział w eksperymentach z tego zakresu mogą wziąć tylko nieliczni. Czasami mam wrażenie, że wiedza o mózgu traktowana jest jak „wiedza tajemna”. Obszar zarezerwowany jedynie dla tych najbardziej wtajemniczonych.

 

Planujemy z przyjaciółmi uruchomienie serwisu traktującego zasadniczo „tylko” (albo „aż”) o tym jednym narządzie (z przyległościami :)) i wszystkich tego konsekwencjach. Planujemy przedstawiać wszystkie zagadnienia z możliwie najszerszych perspektyw uwzględniając zarówno paradygmat neuronalny jak i glejowy. Chcemy „łopatologicznie” poruszyć takie ciekawostki jak:

pamięć, uczenie się, spostrzeganie, motywację, emocje, reakcje na stres, koncentrację i wiele, wiele innych. Chcielibyśmy by nasi Czytelnicy dostali niemalże „obrazkowe” instrukcje obsługi mózgu, tak proste w odbiorze jak schematy składania mebli z Ikeii. Po co? Chociażby po to by każdy Czytelnik wiedział jak najskuteczniej nauczyć się do egzaminu (prawo jazdy, studia, praca). Albo po to by zrozumiał dlaczego brak mu motywacji do odchudzania czy rzucenia palenia.

 

Jeśli chcesz z nami współpracować w tym przedsięwzięciu – napisz do mnie. A jeśli niekoniecznie chcesz współpracować ale masz listę tematów i zagadnień, które chciałbyś byśmy poruszyli w pierwszej kolejności – to też napisz – konrad.szczypczyk@gmail.com

Categories: psychologia
Tagi:

Leave us a reply

Comments (0)

to-top