17 Sty

Wydajny Pracownik

(0)

Tytuł wpisu trochę prowokujący – no bo jak można mówić o pracowniku w kategoriach wydajności. Przecież pracownik to nie rzecz, przedmiot, środek trwały, czy choćby aktywo produkcyjne. Pracownik, to żywy człowiek, który realizując swoje indywidualne, życiowe cele – na pewnym odcinku swojej drogi świadczy pracę na rzecz swojego pracodawcy. Jeśli więc już drogi pracodawco, zatrudniasz kogoś – spraw żeby przyniosło to zarówno Tobie jak i jemu jak najwięcej korzyści.

W swojej najnowszej książce Robert Cialdini opisuje taki oto ciekawy przypadek. Otóż pewien badacz (psycholog), niejaki A.M. Grant postanowił sprawdzić swoją śmiałą hipotezę jakoby pracownicy nie wykorzystywali całego swojego potencjału wykonując pracę co do której nie widzą żeby miała ona jakikolwiek sens czy ważność. Badanie jakie przeprowadził było, rzecz jasna, genialne w swej prostocie. Na obiekty badane wybrał sobie pracowników uniwersyteckiej infolinii, którzy mieli za zadanie kontaktować się z absolwentami i przekonywać ich do wspierania programów stypendialnych – czyli generalnie mieli od nich wyciągać kasę :). Osoby badane zostały losowo podzielone na trzy grupy. Pierwsza dostała do przeczytania relacje innych pracowników, którzy opisywali osobiste korzyści, jakie zapewniała im praca (pakiety finansowe, możliwość rozwoju umiejętności). Druga grupa dostała do przeczytania historie studentów, którzy skorzystali ze stypendium ufundowanego z owych darowizn (że pomogły spełnić marzenia, że miały ogromny wpływ na życie, i że bez tych stypendiów nie mogli by być tymi, którymi teraz są). Trzecia grupa, jak się zapewne domyślacie, była grupą kontrolną i nie dostała nic do przeczytania. Przed przystąpieniem do badania Grant sprawdził jakie sumy darowizn były wpłacane wcześniej, a po zakończeniu badania policzył jeszcze raz. Co się okazało? Pracownicy z grupy pierwszej i trzeciej zbierali tyle samo co przed badaniem, ale ci z grupy drugiej zbierali średnio ponad dwa razy więcej ($1288 do $3130 !). Jaki z tego wniosek?

Pomyślcie ile więcej moglibyście zarabiać gdybyście tylko potrafili stworzyć swoim pracownikom warunki do tego by mogli czuć, że to co robią jest ważne i ma sens!

Zainteresowanych pogłębieniem wiedzy z tego zakresu odsyłam do książki.

 

Leave us a reply

Comments (0)

to-top